Er komen steeds meer elektrische auto’s op de markt en daardoor ook in het straatbeeld. Om deze auto’s op te laden, zijn laadpalen nodig. Hier zijn er vooralsnog niet voldoende van beschikbaar. Het is dan ook belangrijk dat gebruikers bedachtzaam zijn op de laadtijd waarin ze hun auto bij een laadpaal parkeren. Andere automobilisten met een elektrische auto zullen namelijk ook gebruik moeten maken van de mogelijkheid tot het opladen van hun auto.
Parkeerplaatsen die zijn voorbehouden aan elektrische voertuigen mogen niet worden gebruikt door andere automobilisten. Zodra een elektrische auto volledig is opgeladen, zal deze moeten worden verplaatst. De laadplaats wordt zo afgestaan aan een volgende gebruiker. Enkele hoffelijkheidsregels zijn in het leven geroepen om duidelijk te maken hoe met parkeerplaatsen bij laadpalen dient te worden omgegaan.
Hoffelijkheidsregels voor elektrisch opladen
Eenieder met gezond verstand kan de hoffelijkheidsregels moeiteloos toepassen en het belang ervan begrijpen. Zo is het niet toegestaan om een niet elektrische auto op een parkeerplaats aan een laadpaal te parkeren. Het laadpunt is bovendien bedoeld voor het opladen van een elektrische auto, niet enkel als parkeerplaats. Parkeer daarom enkel als de auto moet worden opgeladen. De laadpunten zijn daarnaast niet bedoeld voor het opladen van autodelen. De auto dient te worden verplaatst zodra deze is opgeladen, dus houdt de tijd bij waarin dit is voltooid. De elektrische auto wordt nooit voor de volledige 100% opgeladen, aangezien de laatste 20% te veel tijd in beslag neemt.
Via een handige app kun je heel eenvoudig nagaan welke laadpalen waar en wanneer beschikbaar zijn. Met een laadpaalschijf voor het raam kun je aangeven wanneer het voertuig ongeveer zal zijn opgeladen en zal worden verplaatst. Zo weten andere automobilisten wanneer ze hun auto daar kunnen parkeren.
Boetes voor laadpaalklevers
Sommige gebruikers van laadpalen staan erom bekend dat ze te lang aan een laadpaal blijven staan. Doorgaans staat er een bepaalde tijdsduur voor om een elektrische auto volledig op te laden, waarna de auto zal moeten worden verplaatst. Er moet immers ruimte vrij komen voor andere auto’s, die eveneens moeten worden opgeladen. In de Belgische wegcode staat niet direct iets vermeld over regelgeving rondom laadpaalklevers.
Gemeenten mogen echter wel zelf bepalen wat acceptabel is. Bepaalde borden mogen worden geplaatst, die aangeven wat de maximale tijdsduur is voor het opladen van een auto aan een openbaar laadstation en geven bevoegdheden om GAS-boetes uit te delen, indien hieraan niet wordt voldaan. In bepaalde steden moet je tot 58 euro betalen als je de auto parkeert op een voorbehouden plaats, zonder daadwerkelijk op te laden.
Parkeerbeleid in België
Ook in België worden de regels dus aangescherpt en meer gecontroleerd op juist gebruik van laadpalen en bijbehorende parkeerplaatsen. Zo kan voorzien worden in de behoefte tot opladen van elektrische auto’s, waar nu nog te weinig laadpalen beschikbaar zijn voor het aantal elektrische auto’s dat zich op de weg bevindt. Met de juiste handhaving worden parkeerplaatsen aan een laadpaal niet meer onjuist gebruikt en worden auto’s verplaatst nadat deze zijn opgeladen. Je mag dus zeker een elektrische auto plaatsen op desbetreffende parkeerplaatsen, zolang de auto daadwerkelijk wordt opgeladen.
Voorkom het risico op boetes door langdurig te kleven aan een laadpaal, om de voordelen van elektrisch rijden zo lucratief mogelijk te houden en andere automobilisten niet te hinderen. Nieuwe ontwikkelingen vragen om aanpassingen in het Belgische parkeerbeleid, waar met toenemende mate wordt toegezien op juist hanteren van parkeerplaatsen aan een laadpaal.